divendres, 13 de febrer del 2009

PRADES- LES BORGES BLANQUES

ETAPA DE TRAVESSA. DE PRADES A LES BORGES BLANQUES

Excursió que ens porta a Les Borges Blanques, passant per Vilanova de Prades, El Vilosell i l'Albi. Camí, que és la drecera dels meus recorreguts pels camins a Sant Jaume de Galícia, via Lleida o via Osca, sense passar per Poblet i Tàrrega i que em permet estalviar un parell de dies de marxa. En el primer cas, la connexió és a JUNEDA i en el camí d'Osca és a CASTELLÓ DE FARFANYA. També és la segona etapa del camí des de SALOU a LORDA ( Lourdes. fr).
Distància de l'etapa: 32,100 km. Desnivell acumulat de pujada: 413 metres. Temps real caminat: 6 hores i 20 minuts.

La sortida és
pel PR- C 184 que des de Prades es dirigeix al Vilosell i passa per Vilanova de Prades. Un cop ets a la rotonda que hi ha a la sortida de Vilanova de Prades, s'agafa el camí a la serra de la Llena que, al cap de 1.130 metres de distància i 57 metres de desnivell, ens porta a la part més alta del camí en aquest tram.

Camí molt poc i mal senyalitzat. Val la pena anar proveït d'eines que permetin fer el camí el més curt possible ja que en molts trams é
s pot escurçar i en molts llocs determinants no hi ha cap senyal que indiqui un canvi de direcció, amb el consegüent risc de pèrdua.
De Prades a Vilanova de Prades, he seguit un recorregut diferent al que indico amb la sorpresa que on hi havia camí ara està cultivat o està perdut. També ho he trobat després del Vilosell, on la pista ha fet que el camí deixi d'utilitzar-se i hagi desaparegut sota un oliverar. Tanmateix, la pista està dissenyada per cicular-hi els vehicle i normalment no es té en compte la distància.

Un cop dalt de la serra de la Llena, s'ha d'anar amb compte perquè a 500 metres
, en una corba a l'esquerra, s'ha d'agafar, a la dreta, un senderó avall. Senderó que es troba amb un camí més ample i ens porta a El Vilosell que en aquest temps ofereix una magnífica vista amb el Pirineu nevat darrere. Aquest poble té un mirador a la vora de l'església que ofereix una bonica vista dels encontorns.

Sortim del Vilosell pel costat de l'església, que deixem a la dreta, i trobem un pal indicador que ens indica el camí a l'Albi a 6,9 km per la Ruta del riu Set. Camí amb pals indicadors però que en moltes cruïlles no n'hi ha. Arribem a l'Albi pel costat de l'ermita dels Sant Cosme i Damià i voregem el poble deixant-lo a la dreta fins a trobar la carretera, final de la sortida de l'AP2, i després de creuar-la anem a la dreta pel camí de les Creuetes on un pal indicador indica la direcció a seguir per veure les pintures rupestres de la Vall de la Coma i les de la Balma dels Punts.

Ermita dels Sants Cosme i Damià a l'Albi

El camí a seguir, es bifurca, el que hem d'agafar és el que ens portaria a la Vall de la Coma. Travessarem el túnel de l'AP 2 i, seguidament, el del TGV. Anem pel camí de les Borges Blanques que va per la Vall de les Comes de Vinaixa i després, quan es creua amb la vall d'Estiràs, pel camí de l'Aiguamoll. Aquest camí ens porta al final de l'etapa, però el meu recorregut canvia de direcció 7.460 metres després del túnel del TGV i se'n va a l'esquerra per passar per la vora de l'ermita de Sant Salvador ja al terme de les Borges Blanques. Tanmateix, per un camí o per l'altre s'arriba al mateix lloc.

Una de les pedres gravades a l'ermita de Sant Salvador de Les Borges Blanques

Es deixa l'ermita a la dreta i se surt a la dreta pel camí que, ja directament, ens porta després de 4.160 metres a la porta de l'església de LES BORGES BLANQUES.