dimarts, 10 de febrer del 2009

Tomb per les serres de Cavalls i de Pàndols

TOMB PER LES SERRES DE CAVALLS I DE PÀNDOLS a la Terra Alta

Excursió per llocs històrics de la batalla de l'Ebre ( juliol/novembre de 1938) que , amb un recorregut de 20,160 km i un desnivell acumulat de 1468 metres, ens permet veure el Cim de la Mort ( a la fotografia) (Cerro de la Muerte/El Grano), el Puig de l'Àliga, la Punta Redona, vorejar la mola d'Irto amb l'ermita de Sant Marc, Ermita de Santa Magdalena, la cota 705 ( la Punta Alta) albirar les cotes 602 i 609 i, si es vol, arribar a la cota 666 amb un curt anar i tornar.
Temps caminat: 4 hores i 53 minuts.
Vista de la serra de Cavalls des de la Punta Alta (cota 705). La Punta Redona, la cota 602 i la 609

L'excursió es comença al km. 12 de la C 43 on agafem el camí que va al camp de tir. Damunt es troba el cim de la Mort, punt des de el que ens dirigim per la carena al Puig de l'Àliga que deixarem a la dreta del nostre camí. A continuació, s'agafa el camí de la Carabassa i el camí de Gandesa, en el qual coincideix el camí que ve de Corbera d'Ebre ( passant per l'ermita de Santa Madrona). Es segueix fins a Cavalls on es troba l'indicador del caminoi que porta a la Punta Redona a dalt de la serra de Cavalls. S'hi troba la creu que es veu a la fotografia. Coincideix el camí amb el GR 171 ( ruta de la pau) que es va seguint a la dreta per arribar al peu de la mola d'Irto on, enrunada, s'aixequen les parets de l'ermita de San Marc.

Es continua fins a trobar la carretera del Pinell de Brai i el camí s'enfila en direcció a l'ermita de Santa Magdalena, reconstruïda totalment com totes les de la zona després de la guerra. El camí torna en direcció a Gandesa però, un curt anar i tornar de 1040 metres, permet arribar a la cota 705 o La Punta Alta on s'aixeca el monument a la lleva del biberó (1920/1941). Un cop es torna al camí i , una mica més endavant, es pot anar en direcció a les antenes per trobar a continuació la cota 666 i tornar pel mateix camí. Des d'allí anem a la Fonteta i seguint el camí paral·lel a la carretera tornar al punt de sortida